ARCHIEF NIEUWS

Human Centered Design het geheime wapen van innovatieve bedrijven

Uber, Airbnb, Spotify, … Al deze disruptieve organisaties zetten hun sector volledig op zijn kop. Het lijkt zelfs alsof ze er geen moeite voor moesten doen. Wat maakt deze bedrijven een stuk succesvoller dan hun voorgangers of latere kopieën?

We kunnen alvast één geheim verklappen: het ligt niet aan de gebruiker. En toch heeft de gebruiker er alles mee te maken! Deze innovatieve oplossingen kwamen namelijk tot stand dankzij een vernieuwende designmethodologie. Human-centered design zorgt ervoor dat hun oplossing perfect inspeelt op de (onbewuste) behoeften van hun verschillende doelgroepen. Dát is het grote geheim van hun succes.

Wat is het?

Mensgericht ontwerpen (Human Centered Design ofwel HCD) is een benadering van probleemoplossing die vaak wordt gebruikt in ontwerp-, management- en technische kaders die oplossingen voor problemen ontwikkelt door het menselijke perspectief te betrekken bij alle stappen van het probleemoplossend proces. Menselijke betrokkenheid vindt doorgaans plaats in het observeren van het probleem binnen de context, brainstormen, conceptualiseren, ontwikkelen en implementeren van de oplossing.

Human-centered design is een benadering van interactieve systeemontwikkeling die tot doel heeft systemen bruikbaar en bruikbaar te maken door te focussen op de gebruikers, hun behoeften en eisen, en door toepassing van menselijke factoren/ergonomie en bruikbaarheidskennis en -technieken. Deze aanpak verhoogt de effectiviteit en efficiëntie, verbetert het menselijk welzijn, de gebruikerstevredenheid, toegankelijkheid en duurzaamheid; en gaat mogelijke nadelige effecten van gebruik op de menselijke gezondheid, veiligheid en prestaties tegen. 

Human-centered design bouwt voort op participatief actieonderzoek door verder te gaan dan de betrokkenheid van de deelnemers en oplossingen voor problemen te produceren in plaats van ze alleen te documenteren. De beginfasen draaien meestal rond onderdompeling, observatie en contextuele framing waarin innovators zich onderdompelen in het probleem en de gemeenschap. Daaropvolgende fasen kunnen zich dan richten op community-brainstorming, modellering en prototyping, en implementatie. Verder is mensgericht ontwerpen meestal gericht op het integreren van technologie of andere nuttige hulpmiddelen om problemen te verlichten, vooral rond gezondheidskwesties. Als de oplossing eenmaal is geïntegreerd, maakt mensgericht ontwerp meestal gebruik van schalen voor systeemgebruik en feedback om het succes van de oplossing te bepalen.

Waarom kozen deze succesvolle bedrijven voor HCD?

De populariteit van human-centered design steeg de afgelopen jaren enorm. Wat maakt deze methodologie nu eigenlijk zo succesvol? Dat is voornamelijk te danken aan de grote digitaliseringsgolven en de veranderende eisen van potentiële gebruikers.

Succesvolle human-centered oplossingen spelen daarnaast ook naadloos in op:

  • De behoeften en verwachtingen van gebruikers

  • De mogelijkheden en eventuele beperktheden van het medium

  • De business requirements

Kortom: het is een must voor innovatieve en klantgerichte ondernemingen of organisaties die willen groeien. We vergelijken human-centered design als een grondlaag om verder te groeien op een gerichte manier.

Stivako

Onze opleidingspartner Stivako heeft een traject ontwikkeld om aan de slag te gaan met HCD. Ook in hum managementopleiding voor de grafimedia sector zit het als een onderdeel van de opleiding. Op dit moment zijn de studenten bezig om de HCD-methode te gebruiken bij de oplossing van een belangrijk probleem: Hoe kunnen we jonge mensen stimuleren voor een baan in de grafimedia industrie? Meer info: stuur een mail aan info@stivako.nl

Is het hebben van een preventie-medewerker noodzaak?

Ieder bedrijf dient een preventiemedewerker aan te stellen. Dat is inmiddels gelukkig algemeen bekend. Het komt slechts zelden voor dat bedrijven een preventiemedewerker aanstellen met als hoofdtaak: preventiemedewerker. Oftewel, het is meestal iets wat ‘erbij’ wordt gedaan. Simpelweg omdat het gros van de bedrijven in Nederland MKB-bedrijven zijn en er geen of onvoldoende budget en ruimte beschikbaar is om een dergelijke functie fulltime te bekleden.

Het gevolg daarvan is meestal dat de taken van de preventiemedewerker worden toegeschoven aan diegene die in het bedrijf vanuit zijn of haar functie al bezig is met aanpalende taken, zoals personeelszaken, administratie, de Arbo RI&E en systemen als ISO voor kwaliteit en / of milieu bijvoorbeeld.

Logisch, zou je denken. Helaas maken we te vaak mee dat de taken wel op papier zijn toebedeeld aan een betreffende medewerker, ‘omdat het nu eenmaal een wettelijke verplichting is’, maar dat de praktijk nog niet zo eenvoudig blijkt. De functionaris moet zijn preventiemedewerker-taken namelijk gewoon ‘erbij’ doen. En op dit moment speelt helaas ook mee dat er in het afgelopen jaar veel reorganisaties plaats hebben gevonden, met als gevolg dat er veel ‘nieuwe’ preventiemedewerkers zijn aangesteld, die nog geen enkele weet hebben van wat er eigenlijk van hun wordt verwacht in deze rol.

De officiële hoofdtaak van de preventiemedewerker is de werkgever te ondersteunen om zorg te dragen voor de dagelijkse veiligheid, gezondheid en arbeidsomstandigheden binnen het bedrijf. Daarnaast wordt van de preventiemedewerker verwacht dat hij of zij beschikt over voldoende deskundigheid, ervaring en tijd. De functie behelst een stuk inhoudelijke kennis, maar het belangrijkste is toch wel dat de preventiemedewerker kan communiceren en adviseren. De houding van een preventiemedewerker draait vooral om tactisch zijn en proactiviteit.

Ben jij aangesteld als preventiemedewerker in je bedrijf of ben je werkgever en heb je een preventiemedewerker aangesteld? Denk dan goed na over de invulling van de functie en de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden die hierbij horen. Ga met elkaar (directie en preventiemedewerker) in gesprek en leg de zaken vast. Het volgen van de cursus Preventiemedewerker Grafimedia is de stap om in elk geval het stukje kennis aan te pakken. Heb je de cursus al langer dan 4 jaar geleden gedaan dan moet je zowiezo op herhaling. Hiervoor start in het najaar de Herhalingscursus Preventiemedewerker Grafimedia. Ook kun je denken aan externe expertise die de preventiemedewerker helpen en adviseren als het gaat om gedragsverandering!

Deelnemen? Kijk dan op de site van onze opleidingspartner Stivako: www.stivako.nl.

Project ontwikkelen leermiddelen creatieve industrie gestart

In de afgelopen jaren hebben een Europees consortium, waarbij onze opleidingspartner Stivako de coordinator was,het EKFI-platform ontwikkeld. Hier kunnen ontwikkelaars , docenten en scholen leermiddelen ruilen met anderen met gesloten beurs. In dit EKFI project bleek ook de behoefte om meer samen, over de grenzen heen, leermiddelen te ontwikkelen. Stivako heeft een aanvraag voor het vervolg project gedaan bij Erasmus+ voor subsidie. Deze is toegekend en vanaf september 2022 loopt dit project.

Er wordt gestart met het ontwikkelen van een onderwijsmodel en de ICT-tools die geïntegreerd worden in het bestaande EKFI-platform (ekfi.eu). De Leermiddelen kunnen dan gemaakt worden volgens een gestructureerde methode in samenwerking met andere auteurs/docenten. Dit met behulp van de nieuw ontwikkelde modules op het webgebaseerde platform die het zoeken naar gelijkgestemde partners ondersteunt, de definitie van de ontwikkelingsbehoefte helpt te definiëren en tools biedt om de ontwikkeling te vergemakkelijken. En proces- en teamondersteuning kan bieden op verschillende niveaus.

Uit onderzoek blijkt dat docenten vooral op individueel niveau leerstof ontwikkelen. Het ontbreken van hulpmiddelen voor het ondersteunen van het schrijven van leermateriaal, leidt tot individuele ontwikkeling van leermateriaal op een gemeenschappelijk vakgebied/onderwerp. Dat in veel gevallen niet onder specifieke kwaliteitsrichtlijnen is geschreven en geen rekening houdt met andere denkrichtingen en kennis van anderen. Werken in teams, met verschillende competenties s kan met een andere kennisbasis kwalitatief hoogwaardig innovatief leermateriaal opleveren. Dit met minder inspanning en kosten. Zeker als dit materiaal via het platform onder een grotere groep instituten wordt verspreid. Hier geldt de gouden regel: alleen ga je sneller, samen kom je verder!

Het herzien en uitbreiden, vertalen of actualiseren van leermaterialen verhoogt de kwaliteit en bruikbaarheid verder. Ook de ruilmethode (materiaal inwisselen voor punten) draagt bij aan het toegankelijk maken van leermaterialen bij instellingen met minder middelen of capaciteiten via het uit te breiden internet platform.

In dit project gaan we ook twee door de sector gewenste sets Lesmateriaal ontwikkelen. Een set gericht op technologie en digitalisering. Dit leermiddel zal ook worden gebruikt om het onderwijsmodel en de daarop gebaseerde ICT-tools te testen in de praktijk van een ontwikkeltraject door een team van auteurs/docenten in een internationaal team. De tweede set leermiddelen richt zich op milieu en de strijd tegen klimaatverandering: dit project sluit aan bij deze prioriteit door leermateriaal te ontwikkelen gericht op circulaire economie en CO2-reductie in de communicatiesector. In deze sector is onderzoek gedaan naar de verschillende aspecten van circulaire economie en CO2-reductie en de betrokkenheid van bedrijven daarbij. De komende jaren zal er vraag zijn naar meer specifieke informatie hierover in de sector. Ook deze leermiddelen worden gebruikt om het model en de ICT-tools te testen.

Ontwikkelingen in leiderschap

Voordat we over ontwikkelingen praten staan we eerst stil bij de vraag: wat is leiderschap? Er bestaan heel veel definities van leiderschap. Een klassieke is het beïnvloeden van anderen om hen iets te laten doen wat ze uit zich zelf niet zouden doen. In een andere definitie gaat het om de mogelijkheid om sancties te gebruiken om daarmee de uitkomst van interactie tussen mensen te beïnvloeden.
Zoals je ziet in de bovenstaande beschrijvingen liggen macht en leiderschap heel dicht bij elkaar. Macht is altijd aanwezig in organisaties. Veel leiders gebruiken macht om dingen voor elkaar te krijgen. Dat kan gaan om positionele macht, zoals straffen en belonen of het geven van bevelen. Maar meestal gaat het om subtielere vormen van macht, zoals het gebruik van informatie en expertise, het duiden van gebeurtenissen en het sluiten van coalities om iets voor elkaar te krijgen.

In leiderschap gaat het om het beïnvloedingsgedrag van een individu om de activiteiten van een groep te richten op het realiseren van een gezamenlijk doel. Het gaat hier dus om de relatie van de leider met een groep volgers en de manier waarop een leider alle neuzen dezelfde kant op krijgt. Effectieve leiders formuleren dan duidelijke en aansprekende doelen en ze motiveren hun volgers om gezamenlijk aan dat doel te werken.

Er vindt een verschuiving plaats binnen leiderschap van een nadruk op planning en controle naar aandacht voor visie, missie en inspiratie. Het gaat bij leiderschap altijd om de interactie tussen degenen die de leiding hebben/krijgen/nemen en degenen die bereid zijn een leiderschapsrol te vervullen en leiding te geven. Het gaat dus om de relatie tussen mensen en om wederzijdse invloed. Een leider die eenzijdig wil proberen om het gedrag van anderen naar zijn of haar hand te zetten, zal meestal falen.

Ontwikkelingen in leiderschap worden vanzelfsprekend ingegeven door maatschappelijke trends. In de maatschappij zien we dat ontwikkelingen steeds sneller gaan door snelle communicatie (computers, waaronder smartphones) en breed beschikbare informatie (internet). De wereld om ons heet groter en complexer wordt, door internationalisering en snelle technologische ontwikkeling (door steeds hoger opgeleide mensen) en dat mensen in toenemende mate meer vrijheid, balans en zelfontplooiing zoeken.

Dat heeft de gevolgen voor leiderschap, Om op termijn te kunnen overleven moeten organisaties flexibel en snel inspelen op kansen en bedreigingen die zich van overal (en snel) aandienen. Vooral in de wat grotere organisaties staat een top-down besluitvormings-hiërarchie dit in de weg: Het management kan immers niet (meer) overal verstand van hebben en communicatielijnen werken belemmerend.
Een uitstekende oplossing en een duidelijke trend is de ontwikkeling naar wat wij ‘gedistribueerd leiderschap’ noemen. Daarbij zijn medewerkers, in lijn met een duidelijke strategie, ondernemend zijn/worden (ondernemersvaardigheden) in hun onderdeel van het werk. Denk daarbij aan medewerkers die op hun vakgebied kansen herkennen en ze vanuit een bepaald mandaat benutten. Dit vraagt dus om een heldere bedrijfsstrategie en ondernemende medewerkers.
Ook zien we verder dat medewerkers vaker als zzp-ondernemer/flexwerker aan de slag gaan. Voor organisaties hebben flexibele arbeidskrachten natuurlijk voordelen maar ook nadelen zoals verminderde communicatie, motivatie en loyaliteit. Dit vergt van leiders dat ze helder en motiverend leidinggeven.

Circulaire economie in de Creatieve Industrie

Circulaire economie is een term die u ongetwijfeld de laatste tijd met regelmaat tegen komt. De Nederlandse overheid wil de transitie maken naar een volledig circulaire economie en wil dat in 2050 te hebben gerealiseerd. De komende jaren ligt de focus op het reduceren van het gebruik van grondstoffen. De ambitie is om in 2030 50% minder gebruik te maken van primaire grondstoffen. Bij de circulair economie is de insteek om op verschillende niveaus producten en diensten zo te ontwerpen dat de gebruikte grondstoffen opnieuw kunnen worden toegepast. Met als doel waarde behoud van de levensduur van grondstoffen, materialen en goederen. Centraal staat hierbij dat de kringloop gesloten worden en de waarde creatie ontstaat door het benutten van de grondstofmaterialen. Door het toepassen van deze principes binnen uw bedrijf, de aansturing en uw strategie ontstaan er nieuwe businessmodellen en dus kansen.

Interessant om te weten is het resultaat van het landelijke onderzoek naar de circulaire economie in Nederland (2016-2017). De circulaire economie heeft tot nu toe maar beperk voet aan de grond gekregen. Voor veel organisaties is het sluiten van kringloop een ingewikkelde organisatorische opgave waar veel bedrijven nog niet aan toe zijn. Bedrijven richten zich voornamelijk op het recyclen, op energiebesparing en grondstoffenreductie en worstelen in de praktijk met het bepalen van een strategie om circulair te ondernemen. Het zoeken naar sluiting van de kringloop gebeurt veelal primair intern. Circulair ondernemen blijft vaak gebaseerd op het bestaande verdienmodel.

Bedrijven die een milieumanagementsysteem hebben geïmplementeerd (ISO 14001) hebben een directe aanknoping met circulariteit. Vanuit uw milieubeleid richt u zich nu op risico’s en kansen. Omdat bij deze inschatting rekening wordt gehouden met de belangrijkste externe factoren en de verwachtingen en eisen van de stakeholders is de aansluiting te realiseren met circulaire economie. Om circulair te werken te zijn zal het bedrijf eerst gaan kijken naar de eigen bedrijfsvoering, hoe deze te organiseren en toewerken aan een circulaire productieproces en samenwerken met andere partijen.

Is uw bedrijf al op de circulaire economie ingericht of heeft u initiatieven op circulariteit lopen? Wij zijn heel benieuwd naar uw ervaringen?

Meer informatie?

Wilt u meer weten hoe u de stap kunt zetten naar een circulaire economie binnen uw bedrijfsvoering? Bel dan met 020 – 5435599 of mail naar: info@metaview.nl t.a.v. Rand Hamam.

Event over milieu in sustainable kapsalon

 

Visueel denken

Visualiseren en visueel denken winnen snel aan populariteit. Infographics worden steeds vaker ingezet voor verduidelijking, de boeken over mindmapping vliegen over de toonbank en 'live' tekenen is inmiddels een geëigend begrip tijdens vergaderingen. Alles wijst op een nieuwe trend in opkomst: het inzetten van visualisatie als middel binnen veranderingstrajecten.

 

De meerwaarde van beelden

Het is niet verwonderlijk dat beeld het ook goed doet in het bedrijfsleven. Het gebruik van beeld in plaats van tekst brengt namelijk veel voordelen met zich mee:

  • Beeld doet complexiteit recht. Met beeld kun je relaties tussen partijen en situaties eenvoudig neerzetten. Iets waar anders dikke rapporten voor nodig zijn.

  • Beeld doet leren. Uit een onderzoek van de Amerikaanse professor Paul Lester blijkt dat mensen 10 procent onthouden van wat ze horen, 20 procent van wat ze lezen en maar liefst 80 procent van wat ze doen.

  • Beeld vertelt een universele boodschap. Teken een smiley of een duim en mensen over de hele begrijpen wat er bedoeld wordt.

  • Beeld vertelt, bewijst en overtuigt. Beeld helpt om saai vakjargon om te zetten in een verhaal dat meesleept.

  • Beeld maakt vergelijken mogelijk. Door twee visies in beeld te vangen, worden gelijkenissen en verschillen in één oogopslag duidelijk.

  • Beeld prikkelt, emotioneert en vermaakt. Je krijgt sneller de aandacht van je collega’s én er is ruimte voor inspiratie.

 

Wat is visueel denken?

Visueel denken is vooral ‘je voordeel doen met onze aangeboren mogelijkheid om te zien – met onze ogen én verbeelding – zodat je ideeën ontdekt die anders niet zichtbaar zouden zijn, om deze ideeën snel en op een intuïtieve manier te ontwikkelen, en ze te delen met anderen op een manier die men snel begrijpt.’
Met andere woorden: visueel denken gaat over zien, ontdekken, ontwikkelen en delen met beelden.

Voor en door wie?

We brengen visueel denken zelf in de praktijk door (complexe) ideeën op een servetje te schetsen of door tijdens vergaderingen op een flapover of whiteboard te tekenen. Dat schrikt in de eerste instantie veel mensen af: ‘ik kan helemaal niet tekenen!’ Maar het doel van visueel denken is niet om je tekenkwaliteiten te verbeteren.
Bij visueel denken gaat het om de manier waarop je kijkt en denkt. Niet in ingewikkelde woorden, maar in heldere vormen, associaties en verbanden. Op die manier kan wél iedereen tekenen: een paar lijnen of een simpel poppetje kunnen al een hoop verheldering geven. Kijken kunnen we allemaal, dat is aangeboren. Hierdoor is deze manier van werken voor veel mensen intuïtief en waardevol.

Waarde van visueel denken in veranderingstrajecten

De meerwaarde van visueel denken in veranderingstrajecten zit in de combintatie van de kracht van beeld en een andere manier van denken én delen. Beeld brengt kort en duidelijk een boodschap over, waar tekst meerdere pagina’s nodig voor heeft. Denk aan het verbeelden van een bedrijfsvisie. Tijdens het verbeelden wordt duidelijk of iedereen hetzelfde beeld in gedachten heeft en dezelfde taal spreekt. Het eindproduct, bijvoorbeeld een poster, wordt over het algemeen vaker bekeken dan lange rapporten of notulen. Daarbij wordt een beeld ook gemakkelijk begrepen en sneller gedeeld in een organisatie.
Er zijn talloze manieren om visueel denken in te zetten. En er komen steeds nieuwe bij: denk aan mindmapping, een customer journey map, live tekenen tijdens vergaderingen of een visuele business model canvas. Wat deze tools met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal inspelen op de kracht van visueel denken.

Tool helpt werkgever bij voorkomen te hoge werkdruk en ongewenst gedrag

Ruim een derde van het werkgerelateerde ziekteverzuim ontstaat door werkstress, onder andere door werkdruk en ongewenst gedrag op de werkvloer. Dit kost werkgevers veel geld. Op 27 juni lanceert de Inspectie SZW daarom een online zelfinspectietool, waarmee werkgevers door de bril van de inspectie naar hun organisatie kunnen kijken. Zij kunnen zelf checken of zij hun werknemers voldoende beschermen.

TNO berekende dat ruim een derde van het werkgerelateerde verzuim wordt veroorzaakt door werkstress. Dit komt onder andere door te hoge werkdruk. Daarnaast hebben werknemers vaak last van agressie en geweld door klanten, cliënten of omstanders. Ook ongewenst gedrag komt veel voor: één op de 6 werknemers wordt gepest, gediscrimineerd of (seksueel) geïntimideerd. Werkstress heeft een  grote invloed op de gezondheid en het functioneren van medewerkers.

De strijd tegen ongewenst gedrag staat volop in de belangstelling. Met de campagne ‘Ongewenst gedrag op het werk’ wil het ministerie van SZW het onderwerp bespreekbaar maken, zodat collega’s en leidinggevenden het eerder herkennen en durven ingrijpen.

Om werkstress op de werkvloer te voorkomen, moeten werkgevers volgens de Arbowet beleid hebben en maatregelen nemen. Hierbij is de zelfinspectietool Werkdruk en Ongewenst gedrag een goed hulpmiddel. Met deze tool kunnen werkgevers naar de eigen organisatie kijken zoals een inspecteur dat doet. Zij kunnen zo makkelijk zelf checken of zij voldoen aan de regels. De tool gaat in op de factoren die kunnen leiden tot werkstress: werkdruk, agressie en geweld, pesten op het werk, (seksuele) intimidatie en discriminatie op de werkvloer. Na gebruik van de tool beschikt de werkgever over een lijst met actiepunten en achtergrondinformatie. De tool is te gebruiken op computer, tablet en smartphone op werkdrukenongewenstgedrag.zelfinspectie.nl  of via inspectieszw.nl.

home website uitn multi event.jpg

Donderdag 12 mei a.s. vindt in Malaga, Spanje, het eerste multiplier event plaats van het Europese Erasmus+ project: "Future skills for a better life in Sustainable Salons" plaats. Onze partner Stivako is hiervan project coordinator. Tijdens dit event over milieuzorg in de Sustainable of groene salon zullen de eerste resultaten bekend worden gemaakt waaronder online self-assessment tools over milieu in de kapsalon en de kappersschool. Meer informatie hierover kijk op: https://lnkd.in/eRPqFeZv. In dit project werken scholen, sector organisaties en kennis instituten samen uit Spanje, Italie, Belgie en Nederland. ook de europese kappersorganisatie Coiffure.eu is als associated partner bij dit project betrokken.

Meer informatie over dit project: https://lnkd.in/gPHgBiGW.