Visueel denken

Visualiseren en visueel denken winnen snel aan populariteit. Infographics worden steeds vaker ingezet voor verduidelijking, de boeken over mindmapping vliegen over de toonbank en 'live' tekenen is inmiddels een geëigend begrip tijdens vergaderingen. Alles wijst op een nieuwe trend in opkomst: het inzetten van visualisatie als middel binnen veranderingstrajecten.

De meerwaarde van beelden

Het is niet verwonderlijk dat beeld het ook goed doet in het bedrijfsleven. Het gebruik van beeld in plaats van tekst brengt namelijk veel voordelen met zich mee:

  • Beeld doet complexiteit recht. Met beeld kun je relaties tussen partijen en situaties eenvoudig neerzetten. Iets waar anders dikke rapporten voor nodig zijn.
  • Beeld doet leren. Uit een onderzoek van de Amerikaanse professor Paul Lester blijkt dat mensen 10 procent onthouden van wat ze horen, 20 procent van wat ze lezen en maar liefst 80 procent van wat ze doen.
  • Beeld vertelt een universele boodschap. Teken een smiley of een duim en mensen over de hele begrijpen wat er bedoeld wordt.
  • Beeld vertelt, bewijst en overtuigt. Beeld helpt om saai vakjargon om te zetten in een verhaal dat meesleept.
  • Beeld maakt vergelijken mogelijk. Door twee visies in beeld te vangen, worden gelijkenissen en verschillen in één oogopslag duidelijk.
  • Beeld prikkelt, emotioneert en vermaakt. Je krijgt sneller de aandacht van je collega’s én er is ruimte voor inspiratie.

Wat is visueel denken?

Visueel denken is vooral ‘je voordeel doen met onze aangeboren mogelijkheid om te zien – met onze ogen én verbeelding – zodat je ideeën ontdekt die anders niet zichtbaar zouden zijn, om deze ideeën snel en op een intuïtieve manier te ontwikkelen, en ze te delen met anderen op een manier die men snel begrijpt.’
Met andere woorden: visueel denken gaat over zien, ontdekken, ontwikkelen en delen met beelden.

Voor en door wie?

We brengen visueel denken zelf in de praktijk door (complexe) ideeën op een servetje te schetsen of door tijdens vergaderingen op een flapover of whiteboard te tekenen. Dat schrikt in de eerste instantie veel mensen af: ‘ik kan helemaal niet tekenen!’ Maar het doel van visueel denken is niet om je tekenkwaliteiten te verbeteren.
Bij visueel denken gaat het om de manier waarop je kijkt en denkt. Niet in ingewikkelde woorden, maar in heldere vormen, associaties en verbanden. Op die manier kan wél iedereen tekenen: een paar lijnen of een simpel poppetje kunnen al een hoop verheldering geven. Kijken kunnen we allemaal, dat is aangeboren. Hierdoor is deze manier van werken voor veel mensen intuïtief en waardevol.

Waarde van visueel denken in veranderingstrajecten

De meerwaarde van visueel denken in veranderingstrajecten zit in de combintatie van de kracht van beeld en een andere manier van denken én delen. Beeld brengt kort en duidelijk een boodschap over, waar tekst meerdere pagina’s nodig voor heeft. Denk aan het verbeelden van een bedrijfsvisie. Tijdens het verbeelden wordt duidelijk of iedereen hetzelfde beeld in gedachten heeft en dezelfde taal spreekt. Het eindproduct, bijvoorbeeld een poster, wordt over het algemeen vaker bekeken dan lange rapporten of notulen. Daarbij wordt een beeld ook gemakkelijk begrepen en sneller gedeeld in een organisatie.
Er zijn talloze manieren om visueel denken in te zetten. En er komen steeds nieuwe bij: denk aan mindmapping, een customer journey map, live tekenen tijdens vergaderingen of een visuele business model canvas. Wat deze tools met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal inspelen op de kracht van visueel denken.

 
   « Meer Nieuws...