Poka Yoke

In dit artikel wil ik het licht schijnen op de Japanse term: Poka Yoke. Poka Yoke is een van de krachtigste tools van Lean. Laat ik beginnen met de twee woorden te vertalen. Poka betekent ‘onbedoelde fout’ en Yoke betekent ‘voorkomen’. Vrij vertaald: Foutpreventie. Lean richt zich op het voorkomen van verspillingen en daarom is het voorkomen van fouten een van de belangrijkste en krachtigste middelen die ingezet kunnen worden. Meer over verspillingen weten? Klik dan hier voor onze pagina over ‘8 verspillingen’.

Goed nieuws en slecht nieuws

Het goede nieuws is, dat we in de Creatieve Industrie al veel doen met foutpreventie. Op kantoor en in de productie zijn al veelvuldige controles ingebouwd om de kwaliteit in het proces te kunnen waarborgen. Maar is dit wel foutpreventie? Het draagt sowieso bij aan het voorkomen van erger. Zo zie ik al veelvuldig checklijsten op de afdeling Order Management om er voor te zorgen dat alle gegevens op de orderzak terecht komt. Ook wordt een eindproduct bij de drukpers continu gecontroleerd of de kleuren en de kwaliteit nog voldoen aan de klantspecificaties.

Maar hoe kun je er zeker van zijn dat naast alle informatie ook de juiste informatie op de orderzak komt? En hoeveel tijd kost het om de controle en correctie op kleuren uit te voeren? Daar wordt te weinig focus op gelegd en dat is dan ook ‘het slechte nieuws’: Het kan nog stukken beter in de Creatieve Industrie.

Voorkomen versus detecteren

Het verschil zit in het voorkomen van fouten versus het detecteren van fouten. In onderstaand schema geef ik enkele voorbeelden uit ons dagelijkse leven, waar Poka Yoke al daadwerkelijk wordt toegepast en we geregeld veel voordeel van beleven.

Poka Yoke is onder te verdelen in 3 categorieën: Stoppen, waarschuwen en controleren. Binnen deze 3 categorieën kun je fouten voorkomen of fouten detecteren.

 

Voorkomen van fouten (A)

Detecteren van fouten (B)

1) Stoppen
Het proces stopt direct.

Simkaart:

Het hoekje dat ontbreekt van onze simkaarten, voorkomt dat men wereldwijd de kaart foutief invoert.

Waterkoker:
De waterkoker stopt met opwarmen, zodra het heeft waargenomen dat de juiste temperatuur is bereikt.

2) Waarschuwen
Het proces gaat door, maar men wordt gewaarschuwd.

Brandstoflampje:

Het brandstoflampje of parkeersensoren in de auto geven je een waarschuwing dat het binnenkort fout kan gaan.

Brandmelder:

De brandmelder geeft een duidelijk signaal af, wanneer er een ‘fout’ is ontdekt.

3) Controleren
Er is een controle in het proces ingebouwd.

Business Rules:

Een systeem dat aangeeft dat er informatie ontbreekt, zoals een @ bij een e-mailadres.

Checklist:
Aan de hand van een checklist, kan men een fout ontdekken en hier op acteren.

 

Lean streeft naar een proces in een organisatie, waarbij geen fouten gemaakt kunnen worden en daardoor niet handmatig gecontroleerd hoeft te worden of het goed is.

Zo worden we al steeds meer geholpen door slimmer wordende machines. Er zijn bijvoorbeeld drukpersen en digitale printers die continu de kleur controleren op de afdruk en automatisch bijstellen indien nodig. Ook geven digitale planborden in systemen al vele waarschuwingen wanneer er een order verschoven moet worden. Allemaal preventieve controles, maar dat kan nog veel meer. 

Benieuwd hoe uw bedrijf nog meer tijdwinst kan genereren in uw workflow door fouten te voorkomen? Neem dan contact met mij op via mail voor vrijblijvend meer informatie: A.schneider@dienstencentrum.com 

 

 
   « Meer Nieuws...