Marketing automation, toolkit voor de creatieve industrie

Metaview ondersteunt bedrijven in de creatieve industrie bij het (leren) toepassen van Marketing Automation voor zichtzelf, en voor klanten.

Dit is niet alleen theorie en advies: wij bieden ook de Toolkit voor Marketing Automation – IRMA. In deze Toolkit vindt u de onderdelen die u nodig heeft om te starten met Marketing Automation in uw bedrijf.

Op deze pagina leest u kort over de Toolkit, maar u kunt ook naar de site gaan. Een van de belangrijkste mogelijkheden uit de toolkit is een manier om de respons op marketing acties (waaronder dus ook social media, e-mail of drukwerk) te registreren en zodoende beter zichtbaar te maken. Ook wij denken namelijk dat het onderscheidend vermogen en de unieke waarde van elk kanaal vaak onderschat wordt.

Andere onderdelen van de toolkit richten zich op andere zaken. Voor bijvoorbeeld bedrijven die geïndividualiseerde berichten stuurt (content marketing / geïndividualiseerd drukwerk) leveren ligt het voor de hand dat hun klant graag weet waar zijn (potentiële) klanten gevoelig voor zijn. Een ander voorbeeld zijn bedrijven met een strategie van cross-mediale communicatie- en marketing dienstverlening. Daar hoort het digitale kanaal ook bij. In de toolkit kan informatie over klanten en leads opgeslagen worden en voor welke media ze gevoelig zijn. Daar komen veel gegevens bij kijken waar logischerwijs de waarde van automation uit volgt.

Een aantal bedrijven is al ver met dit soort ontwikkelingen. Bedrijven die minder ver zijn en een stap vooruit willen zetten kunnen de IRMA Toolkit gebruiken om hun eerste behoeften in te vullen. Daarmee wordt het uitvoeren van een nieuwe strategie beter haalbaar.

In het onderzoek dat is uitgevoerd heeft een testfase van de toolkit plaats gevonden. Een aantal bedrijven uit de creatieve industrie reageerde enthousiast op de toolkit. Eén van de tests was bij een educatief bedrijf dat drukwerk inkoopt maar bijvoorbeeld ook e-mail marketing gebruikt. Onderdelen van IRMA werden ingezet (o.a. op drukwerk op een beurs, op de website van het bedrijf) en leidden binnen enkele dagen al tot eerste resultaat én verkoop. Andere bedrijven zagen bijvoorbeeld aansluiting binnen advertenties in een magazine en bij inzichtelijkere gegevens over hun leads.