Human Centered Design het geheime wapen van innovatieve bedrijven

Uber, Airbnb, Spotify, … Al deze disruptieve organisaties zetten hun sector volledig op zijn kop. Het lijkt zelfs alsof ze er geen moeite voor moesten doen. Wat maakt deze bedrijven een stuk succesvoller dan hun voorgangers of latere kopieën?

We kunnen alvast één geheim verklappen: het ligt niet aan de gebruiker. En toch heeft de gebruiker er alles mee te maken! Deze innovatieve oplossingen kwamen namelijk tot stand dankzij een vernieuwende designmethodologie. Human-centered design zorgt ervoor dat hun oplossing perfect inspeelt op de (onbewuste) behoeften van hun verschillende doelgroepen. Dát is het grote geheim van hun succes.

Wat is het?

Mensgericht ontwerpen (Human Centered Design ofwel HCD) is een benadering van probleemoplossing die vaak wordt gebruikt in ontwerp-, management- en technische kaders die oplossingen voor problemen ontwikkelt door het menselijke perspectief te betrekken bij alle stappen van het probleemoplossend proces. Menselijke betrokkenheid vindt doorgaans plaats in het observeren van het probleem binnen de context, brainstormen, conceptualiseren, ontwikkelen en implementeren van de oplossing.

Human-centered design is een benadering van interactieve systeemontwikkeling die tot doel heeft systemen bruikbaar en bruikbaar te maken door te focussen op de gebruikers, hun behoeften en eisen, en door toepassing van menselijke factoren/ergonomie en bruikbaarheidskennis en -technieken. Deze aanpak verhoogt de effectiviteit en efficiëntie, verbetert het menselijk welzijn, de gebruikerstevredenheid, toegankelijkheid en duurzaamheid; en gaat mogelijke nadelige effecten van gebruik op de menselijke gezondheid, veiligheid en prestaties tegen. 

Human-centered design bouwt voort op participatief actieonderzoek door verder te gaan dan de betrokkenheid van de deelnemers en oplossingen voor problemen te produceren in plaats van ze alleen te documenteren. De beginfasen draaien meestal rond onderdompeling, observatie en contextuele framing waarin innovators zich onderdompelen in het probleem en de gemeenschap. Daaropvolgende fasen kunnen zich dan richten op community-brainstorming, modellering en prototyping, en implementatie. Verder is mensgericht ontwerpen meestal gericht op het integreren van technologie of andere nuttige hulpmiddelen om problemen te verlichten, vooral rond gezondheidskwesties. Als de oplossing eenmaal is geïntegreerd, maakt mensgericht ontwerp meestal gebruik van schalen voor systeemgebruik en feedback om het succes van de oplossing te bepalen.

Waarom kozen deze succesvolle bedrijven voor HCD?

De populariteit van human-centered design steeg de afgelopen jaren enorm. Wat maakt deze methodologie nu eigenlijk zo succesvol? Dat is voornamelijk te danken aan de grote digitaliseringsgolven en de veranderende eisen van potentiële gebruikers.

Succesvolle human-centered oplossingen spelen daarnaast ook naadloos in op:

  • De behoeften en verwachtingen van gebruikers
  • De mogelijkheden en eventuele beperktheden van het medium
  • De business requirements

Kortom: het is een must voor innovatieve en klantgerichte ondernemingen of organisaties die willen groeien. We vergelijken human-centered design als een grondlaag om verder te groeien op een gerichte manier.

Stivako

Onze opleidingspartner Stivako heeft een traject ontwikkeld om aan de slag te gaan met HCD. Ook in hum managementopleiding voor de grafimedia sector zit het als een onderdeel van de opleiding. Op dit moment zijn de studenten bezig om de HCD-methode te gebruiken bij de oplossing van een belangrijk probleem: Hoe kunnen we jonge mensen stimuleren voor een baan in de grafimedia industrie? Meer info: stuur een mail aan info@stivako.nl

 

 
   « Meer Nieuws...