Hoe doorbreekt u de filter bubble?

De begin 2017 actuele thema’s - Donald Trump, Brexit en de aanstaande Tweede kamerverkiezing op 15 maart – doen mensen en de media zich opnieuw afvragen in hoeverre we in een ‘filter bubble’ leven. Mocht u het gemist hebben – een filter bubble is de beperkte selectie van informatie die ontstaat wanneer een automatisch systeem voor bepaalt wat u ziet. Denk aan Google en Facebook.

Het probleem daarbij is dat u alleen nog maar bevestiging krijgt van wat u al dacht, en geen tegengeluid meer hoort. En dat u alleen nieuws ontvangt van bronnen die u eerder interessant vond. Dat maakt het moeilijker om te innoveren, lange termijn strategie te bepalen en voorspellingen te doen.

Als bedrijf in de creatieve industrie – met name in (sociale) media en digitale informatievoorziening is het een onderwerp waarover u vragen kunt verwachten van uw klanten.

Wat kunt u doen – voor uzelf en voor klanten? Behalve bewust te zijn – zie bijvoorbeeld ook de TED Talk van Eli Pariser – kunt u één van de search engines gebruiken die beweren juist zonder filter te werken – bijvoorbeeld https://duckduckgo.com.

De meer traditionele oplossing – breed netwerken – is en blijft ook waardevol. Om deze reden was Metaview vorig jaar enkele keren aanwezig op het Media Park (Switch) in Hilversum. Binnenkort zijn wij (o.a. Tobias op den Brouw) weer op het Media Park, dit maal bij het Cross Media Café van 31 januari over de filter bubble. Als u daar ons tegen wil komen, dan kunt u contact opnemen via info@metaview.nl of 020- 543 55 99.

 
   « Meer Nieuws...